Skoči na glavno vsebino

Moje izbrane aplikacije

Javni geodetski podatki (JGP)

Uporaba omrežne storitve preoblikovanja podatkov omrežja SIGNAL

Dostopi do storitev

Uporabnikom za lažje in učinkovitejše spremljanje obvestil o spremembah na naših storitvah priporočamo uporabo RSS vira na povezavi  https://www.e-prostor.gov.si/rss.aplikacije.

Javni dostop

Dostop do podatkov za splošno javnost

Osebni dostop

Dostop do podatkov za posameznike

Dostop z registracijo

Dostop do podatkov za registrirane uporabnike

Posplošene vrednosti

Posplošene vrednosti so modelske ocene tržnih vrednosti nepremičnin. Izračunajo se vsem nepremičninam, ki so evidentirane v evidenci vrednotenja, ob upoštevanju njihovih temeljnih lastnosti (raba, lokacija, velikost, starost stavb in delov stavb ter kakovost).

KLICNI CENTER

080 10 66

od ponedeljka do četrtka med 8.00 in 15.00 in petek med 8:00 in 13.00

klicnicenter.gurs@gov.si

Geodetska uprava RS, Zemljemerska ulica 12, 1000 Ljubljana

Dostop do posplošenih vrednosti nepremičnin

Posplošene vrednosti nepremičnin in podatki, ki so bili uporabljeni pri njihovem izračunu, se vodijo v evidenci vrednotenja pri čemer posplošene vrednosti: 

  • odražajo stanje nepremičninskega trga na dan 1. 1. 2025,
  • se ob vsaki spremembi podatkov nepremičnin ponovno izračunajo,
  • se ne izkazujejo za posebne enote vrednotenja (bencinski servisi, elektrarne in pristanišča).

Podatki evidence vrednotenja so dostopni preko javnega in osebnega vpogleda, javno dostopnih spletnih servisov in aplikacij za prenos ali obdelavo podatkov.

Javni vpogled v vrednosti nepremičnin

Spletna aplikacija Javni vpogled v vrednosti nepremičnin omogoča vpogled in izpis posplošene vrednosti za parcelo ali za del stavbe, skupaj s podatki, ki so bili uporabljeni pri njihovem izračunu.

V Javnem vpogledu v vrednosti nepremičnin, ki je dosegljiv na povezavi https://vrednotenje.gov.si/EV_JV lahko poiščemo:

  • DEL STAVBE ali stavbo:
    • po naslovu (za dele stavb, ki imajo naslov)
    • po identifikatorju (šifra katastrske občine in številka stavbe in številka dela stavbe)
  • PARCELO:
    • po identifikatorju (šifra katastrske občine in številka parcele)

VREDNOST POSESTI izračunamo tako, da na seznam dodamo parcele in dele stavb, ki tvorijo uporabno celoto - posest. V naših evidencah posesti ne vodimo - kaj spada skupaj, izbere uporabnik.

Za lažjo uporabo smo pripravili tudi predstavitveni video o uporabi aplikacije Javni vpogled v vrednosti nepremičnin:

Osebni vpogled v vrednosti nepremičnin

Spletna aplikacija Osebni vpogled v vrednosti nepremičnin omogoča lastnikom nepremičnin vpogled v vrednosti svojih nepremičnin, izdelavo zbirnega izpisa, kot seznama nepremičnin z vrednostmi, v PDF formatu in izvoz podatkov v XLS format. Aplikacija je namenjena tudi zastopnikom organizacij.

Osebni vpogledi v vrednosti nepremičnin je dosegljiv na povezavi https://vrednotenje.gov.si/EV_OV. Uporabnik za vstop potrebuje:

V kolikor v Osebnem vpogledu v vrednosti nepremičnin niso zajete vse vaše nepremičnine gre verjetno za pomanjkljive podatke o lastništvu (EMŠO/MŠ) vaše nepremičnine v zemljiški knjigi. Podatke lahko preverite na portalu e-Sodstvo. Prosimo vas, da se za ureditev podatkov o lastništvu (vpis enotne matične številke občana EMŠO oz. matične številke pravne osebe MŠ), obrnite na krajevno pristojno zemljiško knjigo.

Zbirna potrdila o podatkih evidence vrednotenja

Zbirna potrdila se v maju in juniju 2025 pošljejo lastnikom nepremičnin po pošti v pisni obliki, razen če se zbirno potrdilo izdaja za več kot 100 enot vrednotenja. V tem primeru se po pošti lastniku pošlje obvestilo, da lahko vpogleda v podatke, naredi izvoz podatkov v xlsx formatu in pridobi zbirni izpis z digitalnim potrdilom preko Osebnega vpogleda v vrednosti nepremičnin

Pojasnila vsebine zbirnega potrdila

V primeru nestrinjanja z vrednostjo se lastnikom priporoča, da najprej preverijo, ali podatki v uradnih evidencah, ki so bili uporabljeni za izračun vrednosti njihove nepremičnine, ustrezajo dejanskemu stanju. Če ne ustrezajo, je potrebno podatke po predpisanih postopkih urediti. Ko bodo podatki spremenjeni in zapisani v evidenco vrednotenja, se bo spremenila tudi posplošena vrednost nepremičnine.
Včasih pa ima nepremičnina še neko posebno lastnost, ki se v uradni evidenci ne vodi, in zaradi katere je drugačna od nepremičnin njenega tipa v soseščini. Če ta lastnost bistveno vpliva na tržno vrednost te nepremičnine, je lastniku na voljo možnost uveljavljanja posebne okoliščine.

V kolikor niste prejeli zbirnega potrdila, oz. ste prejeli zbirno potrdilo o vrednostih vaših nepremičnin, pa na njem niso zajete vse vaše nepremičnine gre verjetno za pomanjkljive podatke o lastništvu vaše nepremičnine v zemljiški knjigi. Podatke lahko preverite na portalu e-Sodstvo. Prosimo vas, da se za ureditev podatkov o lastništvu, obrnite na krajevno pristojno zemljiško knjigo.

Urejanje podatkov, ki vplivajo na vrednost

Vsi podatki o nepremičninah, ki so uporabljeni za določitev njihove posplošene vrednosti, so zbrani na enem mestu v evidenci vrednotenja. Podatke ločimo na:

  • matične podatke evidence vrednotenja (posplošene vrednosti nepremičnin, modeli in vrednostne ravni, ki so uporabljene pri njihovem izračunu, podatki povezani z dejavnostjo posebnih enot vrednotenja, itd) ter
  • prevzete podatke iz drugih uradnih evidenc vzpostavljenih na podlagi zakonov (kataster nepremičnin, vodni kataster, matična evidenca dejanske rabe zemljišč javne cestne in železniške infrastrukture, itd).

Lastniki nepremičnin morajo podatke spreminjati pri njihovem izvoru, to je pri organih, ki matične podatke urejajo oziroma vodijo. 

V dokumentu Kje lahko spremenim podatke nepremičnin.pdf so na enem mestu zbrane informacije s povezavami do navodil ter obrazcev za spremembo podatkov, ki vplivajo na posplošeno vrednost.

Podatki za parcele, stavbe in dele stavb

Vsa navodila, obrazci zahtev in druga pojasnila so na voljo na strani Področja → Parcele in stavbe → Kataster nepremičnin.

Podatki za posebne enote vrednotenja

Za urejanje podatkov posebnih enot vrednotenja se obrnite na pos.umvn@gov.si.

Ugotavljanje posebnih okoliščin

V evidenci vrednotenja ima vsaka nepremičnina pripisano posplošeno vrednost - modelsko oceno tržne vrednosti. Lastniki lahko predlagajo njeno spremembo, če podatki njihove nepremičnine v evidencah ustrezajo dejanskemu stanju in s poročilom ocenjevalca vrednosti dokažejo, da vrednost nepremičnine zaradi posebne okoliščine, njene posebne lastnosti, bistveno odstopa od posplošene vrednosti.

V katerih primerih lahko lastniki predlagajo spremembo posplošene vrednosti in kako, je pojasnjeno v nadaljevanju in naslednjem videu: 

Posebna okoliščina (PO)

Posebna okoliščina je lahko le temeljna lastnost nepremičnine (raba, lokacija, velikost, starost, kakovost), za katero morajo veljati vsi naslednji pogoji:

  • njen podatek se še ne vodi v evidenci vrednotenja,
  • je omejena na eno ali nekaj lokalno omejenih nepremičnin,
  • je zanjo mogoče predvideti, da bo trajala vsaj eno leto,
  • na posplošeno vrednost vpliva najmanj 20 % ali več kot 200.000 €.

Ker se vpliv posebne okoliščine določi z upoštevanjem neobremenjene lastninske pravice, posebna okoliščina ne more biti pravna lastnost nepremičnine, kot so na primer vrsta lastništva, lastniški delež, služnost, hipoteka, prepoved obremenitve ali odtujitve itd.

Ali je neka lastnost nepremičnine posebna okoliščina ali ne, se ugotovi na predlog lastnika v upravnem postopku z odločbo. Posebno okoliščino morajo lastniki dokazati s poročilom o vplivu posebne okoliščine, ki ga na svoje stroške predhodno naročijo pri sodnem cenilcu ali pooblaščenem ocenjevalcu vrednosti nepremičnin.

Če bo vpliv posebne okoliščine z odločbo priznan, bo veljal od dne vložitve predloga* do naslednje spremembe modela vrednotenja. Ne glede na to se veljavnost posebne okoliščine predčasno prekine, če:

  • vpliv posebne okoliščine predčasno preneha – lastnik mora to sporočiti Geodetski upravi RS najpozneje v tridesetih dneh, ali
  • se podatki enote vrednotenja spremenijo tako, da se za vrednotenje uporabi drug model – v tem primeru vpliv preneha samodejno.

Zapis posebne okoliščine v evidenci vrednotenja je trajen in javno dostopen, v zgodovinskih izpisih podatkov tudi po prenehanju veljavnosti posebne okoliščine (dostopen bo tudi potencialnim kupcem nepremičnine, ki bodo preverjali podatke nepremičnine).

Uveljavljanje posebne okoliščine je smiselno v primerih, ko bodo lastnikove koristi zaradi spremenjene posplošene vrednosti večje od stroškov njenega uveljavljanja (stroški poročila in upravne takse). Odločitev o tem, ali bo lastnik vložil predlog za ugotavljanje posebne okoliščine in kdaj ga bo vložil, je stvar njegove presoje. Tudi v primeru nedvoumnega obstoja posebne okoliščine je lastnik ni dolžan uveljavljati.


* Kot dan vložitve predloga se po pogojih 4. odstavka 43. člena ZMVN-1 šteje tudi dan pred presečnim dnevom, ki velja za odločanje o pravici, obveznosti ali pravni koristi.

Postopek uveljavljanja PO

Časovnica uveljavljanja PO za lastnike

Primeri PO

Posebne okoliščine so zlasti:

  • mikrolokacija, na primer:
  • kakovost, na primer:
  • poškodba, na primer

Predlog za ugotavljanje PO

Predlog lahko vloži en ali več lastnikov nepremičnine**. Potek reševanja vloge bo hitrejši, če bodo na predlogu navedeni in podpisani vsi solastniki. V primeru večjega števila lastnikov, ki skupaj vložijo predlog, se lastnik nepremičnine, ki je kot prvi naveden na predlogu za ugotavljanje posebne okoliščine, šteje za skupnega predstavnika, če v predlogu ni naveden drug skupni predstavnik ali skupni pooblaščenec.

Obrazec za predlog s prilogami in navodili za izpolnjevanje so dostopni na portalu eUprava link na eUprava. Obrazci so na voljo tudi v sprejemnih pisarnah Geodetske uprave RS. 

V pisni obliki izpolnjen obrazec (vsi podpisi morajo biti lastnoročni) se pošlje po pošti na naslov Geodetska uprava RS, Zemljemerska 12, 1000 Ljubljana, ali se ga osebno vloži v eni od njenih sprejemnih pisarn. V elektronski obliki izpolnjen obrazec (vsi podpisi lastnikov morajo biti elektronski), se pošlje na pisarna.gu@gov.si.

Za vlogo se plača upravna taksa v znesku 22,6 €.

Obvezna priloga predloga je poročilo o vplivu posebne okoliščine, ki mora biti izdelano v elektronski obliki (pdf dokument, velikost do 20 MB) in v času vložitve predloga ne sme biti starejše od dveh mesecev. Pošlje se ga predhodno na elektronski naslov pisarna.gu@gov.si.

Primer izpolnjenega obrazca PO.


**Ob uporabi posplošene vrednosti nepremičnine v postopkih odločanja o pravici, obveznosti ali pravni koristi lahko predlog za ugotavljanje posebne okoliščine lahko vloži tudi oseba, ki ni lastnik nepremičnine, če izkaže pravni interes (4. odstavek 43. člena ZMVN-1).

Vloga ocenjevalcev vrednosti pri ugotavljanju PO

Poročilo o vplivu PO lahko izdelajo:

Zahteve za poročilo o vplivu PO:

  • izdelano mora biti v skladu z MSOV,
  • izdelano mora biti v digitalni obliki (format pdf, digitalno podpisano, velikost do 20 MB),
  • v času vložitve predloga ne sme biti starejše od 2 mesecev,
  • upoštevati mora najgospodarnejšo rabo nepremičnine po 3. členu ZMVN-1,
  • upoštevati mora neobremenjeno lastninsko pravico na nepremičnini,
  • vsebovati mora identifikacijske oznake nepremičnin za katere se ugotavlja PO,
  • vsebovati mora kratek opis PO,
  • vsebovati mora dokazila o obstoju PO (tudi oceno, da bo trajala najmanj še 1 leto),
  • vsebovati mora velikost vpliva PO (in tudi skupni vpliv v primeru obstoja več PO),
  • vsebovati mora opis metode, po kateri je bila velikost vpliva PO ugotovljena,
  • vsebovati mora izjavo o skladnosti stanja nepremičnine in podatkov uradnih evidenc.

Pomembni datumi poročila o vplivu PO:

  • datum stanje trga ocenjevane nepremičnine = datum modela
  • datum ocene stanja nepremičnine in ocene obstoja PO = datum terenskega ogleda in podatkov EV na ta dan
  • datum izdelave poročila o vplivu PO

Pomembni datumi uveljavljanja PO:

 

Velikost vpliva posebne okoliščine:

  • se določi za enoto vrednotenja ali posebno enoto vrednotenja,
  • se določi v odstotku glede na z modelom vrednotenja določeno posplošeno vrednost.

Posplošena vrednost brez PO je posplošena vrednost enote vrednotenja v evidenci vrednotenja na datum ocene stanja nepremičnine in ocene obstoja PO. Ta posplošena vrednost odraža stanje trga nepremičnin na datum modela vrednotenja.

Posplošena vrednost s PO je posplošena vrednost enote vrednotenja na datum ocene stanja nepremičnine in ocene obstoja PO, ugotovljena s poročilom o vplivu PO. V njej je upoštevan vpliv lastnosti, kot jih upošteva model in dodatno vpliv posebne okoliščine. Velikost vpliva, ki je lahko negativen ali pozitiven, mora biti vsaj 20 % posplošene vrednosti brez PO ali večji od 200.000 €. Velikost vpliva PO odraža stanje trga nepremičnin na datum modela vrednotenja.

Vpliv PO ne sme biti posledica lastnosti, ki ne izpolnjujejo pogojev za posebno okoliščino, na primer:

  • lastnosti, katerih vpliv bo trajal manj kot eno leto,
  • lastnosti, katerih vpliv je manjši od 20 % ali ni večji od 200.000 €,
  • najgospodarnejše rabe po MSOV, če je drugačna od najgospodarnejše rabe po ZMVN-1,
  • obremenitev lastninske pravice.

Razlaga osnovnih pojmov

Enota vrednotenja

Enota vrednotenja je najmanjši del nepremičnine, ki se vrednoti z enim modelom vrednotenja in je lahko:

  • del stavbe, skupaj s sorazmernim deležem zemljišča pod stavbo, ali
  • del parcele, ki se določi na podlagi klasifikacij namenske in dejanske rabe zemljišč, brez zemljišč pod stavbo.

Pred izračunom posplošenih vrednosti se nepremičnine oblikuje v enote vrednotenja (razen v primeru pristanišč, elektrarn in bencinskih servisov, ki se jih oblikuje v posebne enote vrednotenja). Vsaki enoti se nato posplošena vrednost izračuna z enim modelom vrednotenja, pri čemer se model določi glede na najgospodarnejšo rabo, ki je:

  • dejanska raba delov stavb - za stavbe in dele stavb skupaj z zemljišči pod stavbami,
  • dejanska raba zemljišč - za zemljišča pod javnimi cestami in železnicami ter za vodna zemljišča,
  • namenska raba - za ostala zemljišča,
  • vrsta dejavnosti - za posebne enote vrednotenja.

Posebna enota vrednotenja

Posebna enota vrednotenja je del, ena ali več nepremičnin, ki se po kriteriju najgospodarnejše rabe zaradi opravljanja posebne dejavnosti (bencinskih servisov, marin in pristanišč ali pridobivanja električne energije) vrednotijo kot ena enota.

Pripis vrednosti

Pripis vrednosti je avtomatiziran računalniško podprt proces, s katerim se nepremičninam v evidenci vrednotenja izračuna in zapiše posplošena vrednost.

Zbirno potrdilo

Zbirno potrdilo je dokument, ki je namenjen posameznemu lastniku ali upravljavcu. Vsebuje matične podatke iz evidence vrednotenja za vse parcele in dele stavb, ki jih ima posameznik v lasti.

Pogosta vprašanja in odgovori

  • Ali je posplošena vrednost tržna?

    Posplošena vrednost odraža stanje na trgu nepremičnin na datum modelov vrednotenja.

  • Kateri podatki vplivajo na vrednost?

    • raba nepremičnine – če je podatek o rabi napačen, se izračun izvede z napačnim modelom (primer: stanovanje vrednotimo kot bi bil kmetijski objekt),
    • lokacija nepremičnine – v mestih in na obali so enake nepremičnine lahko več kot 10x dražje kot na podeželju,
    • velikost,
    • starost – za stavbe,
    • in drugi podatki, ki imajo manjši vpliv na vrednost. Za parcelo ali del stavbe so podatki, ki vplivajo na vrednost prikazani v javnem vpogledu v vrednosti nepremičnin.
  • Koliko posamezen podatek vpliva na vrednost?

    Način izračuna je za vse vrste nepremičnin določen z modeli vrednotenja, ki jih lahko pregledujete z javnim vpogledom v modele vrednotenja. Način izračuna za izbrano nepremičnino pa lahko pregledujete s pritiskom na tipko „kalkulator“, ki se nahaja poleg posplošene vrednosti izbrane nepremičnine v javnem vpogledu v vrednosti nepremičnin.

  • Ali pomeni vrednostna raven 5 visoko ali nizko posplošeno vrednost?

    Odvisno za kateri model vrednotenja gre in kakšna je v tem modelu najvišja vrednostna raven.

    • Primer 1: model INDUSTRIJA ima 7 vrednostnih ravni, torej 5/7 pomeni vrednostno raven, kjer so posplošene vrednosti v zgornji polovici.
    • Primer 2: model STANOVANJA ima 20 vrednostnih ravni, torej 5/20 pomeni vrednostno raven, kjer so posplošene vrednosti v spodnji polovici.
  • Kako določamo s katerim modelom vrednotimo posamezno nepremičnino?

    Dele stavb, stavbe in zemljišča pod stavbo vrednotimo glede na podatek o dejanski rabi dela stavbe.

    Parcele vrednotimo glede na namensko rabo zemljišč (izjemoma po dejanski rabi). Če je na eni parceli več namenskih rab, parcelo delimo na enote vrednotenja in vsaki enoti določimo model vrednotenja. 

  • Vrednost dela stavbe oz. parcele ni izračunana (izpisano je NI PODATKA). Kašni so razlogi za to?

    V kolikor za dele stavbe vrednost ni izračunana (izpisano je NI PODATKA) so razlog za to lahko napačni podatki o delu stavbe in sicer:

    • leto izgradnje je manjše od 1.000 ali ni podatka o letu izgradnje;
    • neto površina dela stavbe je nič;
    • izmera, podatek o velikosti, ki jo modeli upoštevajo in se na podlagi podatkov o prostorih izračunava v okviru posameznega modela je nič;
    • površina nerazporejenih prostorov (prostor 99) je negativna in hkrati manjša od -15m2;
    • ni podatka o dejanski rabi dela stavbe ali pa ta ni v skladu s šifrantom novih dejanskih rab v katastru nepremičnin;
    • stavba v kateri je del stavbe nima ustreznih podatkov o lokaciji (centroid stavbe).

    V kolikor za parcele vrednost ni izračunana so razlog za to lahko napačni podatki o dejanski in namenski rabi zemljišč in sicer:

    • na parceli ni določene namenske rabe;
    • namenska raba je določena, vendar je vsota deležev namenske rabe večja od 100%.
    • parcela v kateri je del stavbe nima ustreznih podatkov o lokaciji (centroid parcele).

    Potrebno preveriti podatke in sprožiti postopek za ureditev podatkov.

  • Kdaj se prikaže napis »ZAKRITO« namesto posplošene vrednosti nepremičnine?

    Če je vaša nepremičnina del posebne enote vrednotenja. Posebno enoto vrednotenja sestavljajo nepremičnine, ki služijo opravljanju dejavnosti bencinskih servisov, marin in pristanišč ali pridobivanja električne energije. S pomočjo posebnih enot izračunamo dodatek vrednosti za nepremičnine, ki so vključene v posebno enoto. Vrednosti posebnih enot so poslovna tajnost, zato niso javno prikazane, v javnem pogledu in so označene kot »ZAKRITO«.

  • Ali je možno predlagati spremembo posplošene vrednosti?

    Da. Zakon o množičnem vrednotenju nepremičnin (ZMVN-1) lastnikom omogoča, da lahko predlagajo spremembo posplošene vrednosti svoje nepremičnine, če:

    • podatki njihove nepremičnine v evidencah ustrezajo dejanskemu stanju in
    • s poročilom ocenjevalca vrednosti dokažejo obstoj PO.
  • Kaj naj lastnik nepremičnine najprej stori, če se s posplošeno vrednostjo ne strinja?

    V primeru nestrinjanja z vrednostjo naj lastnik najprej preveri, ali podatki v evidenci vrednotenja, ki so bili uporabljeni za izračun, ustrezajo dejanskemu stanju. Pravi podatki nepremičnine so pogoj za pravilno ocenjeno posplošeno vrednost in tudi pogoj za uveljavljanje posebne okoliščine (PO).

    Če podatki v evidenci vrednotenja ne ustrezajo dejanskemu stanju, naj lastnik podatke najprej uredi po postopkih matičnih evidenc. Ko bodo podatki urejeni (spremenjeni), bo nepremičnini pripisana nova posplošena vrednost.

  • Kaj je posebna okoliščina (PO)?

    PO je temeljna lastnost nepremičnine (raba, lokacija, velikost, starost, kakovost), za katero morajo veljati vsi naslednji pogoji:

    • njen podatek se še ne vodi v evidenci vrednotenja,
    • je omejena na eno ali nekaj lokalno omejenih nepremičnin,
    • je zanjo mogoče predvideti, da bo trajala vsaj eno leto,
    • na posplošeno vrednost vpliva najmanj 20 % ali več kot 200.000 €.

    Za PO se šteje predvsem:

    • mikrolokacija, zaradi katere vrednost nepremičnine odstopa od drugih, sicer podobnih v njeni vrednostni coni (npr. hiši preti zemeljski plaz),
    • kakovost nepremičnine zaradi njene neobičajne rabe, vzdrževanja ali načina gradnje, zaradi česar njena vrednost močno odstopa od sicer podobnih nepremičnin (na primer nadstandardno grajena hiša),
    • poškodba kot posledica delovanja zunanjih sil, zaradi katere je onemogočena ali zmanjšana možnost uporabe nepremičnine - posledično je nižja tudi njena vrednost (npr. večja konstrukcijska poškodba stavbe zaradi plazu).
  • Katere lastnosti nepremičnine ne morejo biti PO?

    PO ne more biti:

    • lastnost, katere podatek se že vodi v evidenci vrednotenja,
    • lastnost, katere vpliv bo trajal manj kot eno leto,
    • lastnost, katere vpliv na posplošeno vrednost je manjši od 20 % ali ni večji od 200.000 €,
    • najgospodarnejša raba nepremičnine po Mednarodnih standardih ocenjevanja vrednosti (MSOV), če je drugačna od najgospodarnejše rabe po ZMVN-1,
    • obremenitev lastninske pravice (vrsta lastništva, lastniški delež, služnost, hipoteka, prepoved obremenitve ali odtujitve itd.).
  • Zakaj obremenitev lastninske pravice ne more biti PO?

    Temeljno načelo množičnega vrednotenja v 3. členu ZMVN-1 določa, da se posplošena vrednost nepremičninam določi ob upoštevanju njihovih temeljnih lastnosti, ki so: raba, lokacija, velikost, starost stavb in delov stavb ter kakovost nepremičnin. 28. člen ZMVN-1 nadalje določa, da se vpliv PO na nepremičnini določi ob upoštevanju neobremenjene lastninske pravice.

    Lastninska pravica, po Stvarnopravnem zakoniku, je pravica imeti stvar v posesti, jo uporabljati in uživati na najobsežnejši način ter z njo razpolagati. 

  • Ali se vnaprej ve, ali na določeni nepremičnini obstaja PO?

    Ne. PO se ugotovi šele na predlog lastnika v upravnem postopku, in sicer z odločbo. 

  • Je vložitev predloga za ugotavljanje PO obvezna?

    Ne. V nobenem primeru vložitev predloga za ugotavljanje PO ni obvezna. Tudi v primeru nedvoumnega obstoja PO ne.

  • Kdaj je smiselno uveljavljati PO?

    Uveljavljanje PO je smiselno v primerih, ko so lastnikove koristi zaradi spremenjene posplošene vrednosti večje od stroškov njenega uveljavljanja. 

  • Je podatek PO trajen in javno dostopen?

    Da. Zapis PO v evidenci vrednotenja je trajen in javno dostopen, v zgodovinskih izpisih podatkov tudi po prenehanju veljavnosti PO.

  • Je lahko podatek PO za lastnika neugoden?

    Da. Podatek o PO, ki je vplival na zmanjšanje vrednosti, bo nekoč dostopen tudi potencialnim kupcem nepremičnine, ki bodo preverjali podatke nepremičnine.

  • Lahko lastnik predlaga izbris PO iz evidence vrednotenja?

    Ne. Zapis PO v evidenci vrednotenja je trajen. Tudi po prenehanju veljavnosti PO bo viden v zgodovinskih izpisih podatkov nepremičnine - nekoč tudi morebitnim kupcem nepremičnine, česar se morajo lastniki, ki uveljavljajo PO zavedati.

  • Ali obstaja rok za oddajo predloga za ugotavljanje PO?

    Ne. Odločitev o tem, kdaj bo lastnik vložil predlog, je stvar presoje posameznega lastnika.

  • Ali se lahko PO uveljavlja za nazaj?

    Da. Vendar samo izjemoma pod pogoji 4. odstavka 43. člena ZMVN-1. Gre za primer, ko lastnik nepremičnine predloga za ugotavljanje PO iz opravičljivih razlogov ne more vložiti pred presečnim dnevom, ki velja za odločanje o pravici, obveznosti ali pravni koristi. V tem primeru se šteje, da je predlog podan dan pred presečnim dnevom.

  • Kaj je nepremičninska enota ugotavljanja PO?

    Vpliv PO se ugotavlja za enoto vrednotenja. Enota vrednotenja je del stavbe ali del zemljišča, ki se glede na lastnosti, določene na podlagi klasifikacij namenske in dejanske rabe, vrednoti z enim modelom vrednotenja.

  • Kdo lahko vloži predlog za ugotavljanje PO?

    Predlog za ugotavljanje PO lahko vloži en ali več lastnikov nepremičnine. V primeru večjega števila lastnikov nepremičnine, ki so skupaj vložili predlog, se lastnik nepremičnine, ki je kot prvi naveden na predlogu za ugotavljanje PO, šteje za skupnega predstavnika, če v predlogu ni naveden drug skupni predstavnik ali skupni pooblaščenec.

    Izjemoma lahko pod pogoji 4. odstavka 43. člena ZMVN-1 v primeru uporabe posplošene vrednosti nepremičnine v postopkih odločanja o pravici, obveznosti ali pravni koristi, predlog vloži tudi oseba, ki ni lastnik nepremičnine, če izkaže pravni interes.

    Za hitrejše reševanje se lastnikom priporoča, da so na vloženem predlogu navedeni in podpisani vsi solastniki!

  • Kdo se šteje kot lastnik nepremičnine?

    Kot lastniki nepremičnine se po ZMVN-1 štejejo:

    • osebe, ki opravljajo dejavnost na posebnih enotah vrednotenja, ali
    • upravljavci nepremičnin, ali
    • lastniki nepremičnin - osebe, ki so v evidencah o nepremičninah, ki se vodijo na podlagi predpisov o evidentiranju nepremičnin:
      • vpisane kot lastniki in
      • vpisane z oznako »posebni podatki o lastniku«.
  • Kaj mora vsebovati predlog za ugotavljanje PO?

    Predlog za ugotavljanje PO mora vsebovati:

    • osebno ime, naslov in EMŠO oziroma naziv in matično številko lastnika oziroma lastnikov nepremičnine, ki predlog vlagajo,
    • identifikacijske oznake za parcelo, stavbo ali del stavbe oziroma identifikacijsko oznako posebne enote vrednotenja, za katero se ugotavlja PO, in
    • poročilo o vplivu PO.

    Obrazec za predlog, skupaj z natančnimi navodili njegovega izpolnjevanja, je na voljo na spletni strani in v sprejemnih pisarnah Geodetske uprave RS. 

  • Kako se vloži predlog za ugotavljanje PO?

    Predlog za ugotavljanje PO mora vsebovati:

    • izpolnjenobrazec PO (v primeru več vlagateljev še priloge 1, v primeru večjega števila nepremičnin pa tudi priloge 2),
    • poročilo o vplivu PO, ki v času vložitve predloga ne sme biti starejše od dveh mesecev. 

    Za vlogo se plača upravna taksa.

    Obrazec za predlog je na voljo na spletni strani in v sprejemnih pisarnah Geodetske uprave RS. 

    V pisni obliki izpolnjen obrazec (vsi podpisi morajo biti lastnoročni) se pošlje po pošti na naslov Geodetska uprava RS, Zemljemerska 12, 1000 Ljubljana, ali se ga osebno vloži v eni od njenih sprejemnih pisarn. V elektronski obliki izpolnjen obrazec (vsi podpisi lastnikov morajo biti elektronski), se pošlje na pisarna.gu@gov.si.

    Poročilo o vplivu PO (PDF dokument, velikost do 20 MB) se predhodno pošlje na elektronski naslov pisarna.gu@gov.si. Lahko ga pošlje lastnik, ocenjevalec vrednosti, itd. 

  • Je uveljavljanje PO povezano s stroški?

    Da. Lastnik mora ob vložitvi predloga plačati upravno takso, poleg tega pa mora pred vložitvijo predloga pri ocenjevalcu vrednosti na svoje stroške naročiti izdelavo poročila o vplivu PO. 

    Po Zakonu o upravnih taksah - ZUT (Uradni list RS, št. 106/2010 – u.p.b. in nasl.) je potrebno plačati upravno takso za vlogo po tarifni št. 1 ZUT v znesku 4,50 € in za odločbo po tarifni št. 3 ZUT v znesku 18,10 €, skupaj 22,6€.

    Cene poročil o vplivu PO se oblikujejo na trgu. 

  • Kako se plača upravno takso?

    Upravno takso je potrebno plačati na enega izmed spodnjih načinov:

    • v eni od sprejemnih pisarn Geodetske uprave RS s plačilno/kreditno kartico (Maestro, Activa, Activa Maestro, American Express, Mastercard, Visa) ali z gotovino oziroma
    • z nakazilom na račun št. SI56 0110 0100 0315 637, sklic št. SI11 25623-7111002-5DDDDDDD, BIC BSLJSI2X, namen GOVT, kjer je DDDDDDD prvih 7 mest EMŠO oziroma MŠ predlagatelja pod točko I obrazca PO (primer: pri predlagatelju z EMŠO 0104698500458 je sklic SI 11 25623-7111002-50104698).

    Za potrdilo o plačilu upravne takse se šteje potrdilo, izpolnjeno s strani uradne osebe GURS, plačilni nalog, obdelan s strani banke oz. pošte ali potrdilo o opravljenem plačilu (NLB Klik, Bank@net, …), s katerega sta razvidna datum in ID plačila.

  • Kdo lahko izdela poročilo o vplivu PO?

    Poročilo o vplivu PO lahko izdela:

  • Ali lahko lastnik uveljavlja PO brez poročila o vplivu PO?

    Ne. Poročilo o vplivu PO je obvezna sestavina predloga za ugotavljanje PO. Poročilo mora dokazati obstoj PO. 

  • Ali lahko lastnik dokazuje PO s cenitvenim poročilom za bančni kredit?

    Ne. Poročilo o vplivu PO mora biti izdelano posebej za namen ugotavljanja PO.

  • Kakšne so zahteve za poročilo o vplivu PO?

    Poročilo o vplivu PO na posplošeno vrednost mora biti izdelano v skladu z Mednarodnimi standardi ocenjevanja vrednosti, upoštevati mora najgospodarnejšo rabo nepremičnine, kot je opredeljena v 3. členu ZMVN-1, in neobremenjeno lastninsko pravico na nepremičnini, ter mora vsebovati:

    • identifikacijske oznake za parcelo, stavbo ali del stavbe oziroma identifikacijsko oznako posebne enote vrednotenja, za katero se ugotavlja PO,
    • kratek opis PO,
    • dokazila o obstoju PO (tudi ocena časa trajanja - najmanj še eno leto in da je PO omejena na eno ali nekaj lokalno omejenih nepremičnin),
    • velikost vpliva PO v razmerju do vrednosti enote vrednotenja ali posebne enote vrednotenja, določene z modelom vrednotenja (vsaj 20% ali več kot 200.000€),
    • če obstaja več posebnih okoliščin, mora vsebovati skupni vpliv vseh posebnih okoliščin, ki se ugotovi tako, da se vplivi za vsako PO, določeni na način iz drugega odstavka 26. člena ZMVN-1, spremenijo v faktorje za izračun nove posplošene vrednosti glede na posplošeno vrednost, določeno z modeli vrednotenja, in se med seboj množijo,
    • opis metode, po kateri je bila velikost vpliva ugotovljena, ter
    • izjavo ocenjevalca vrednosti nepremičnin o skladnosti oziroma neskladnosti dejanskega stanja ocenjevane nepremičnine in podatkov iz uradnih evidenc.

    Poročilo o vplivu PO mora biti v digitalni obliki (PDF dokument, velikost do 20 MB) in v času vložitve predloga za ugotavljanje PO ne sme biti starejše od dveh mesecev.

  • Če ima nepremičnina več posebnih okoliščin, ali lahko lastnik uveljavlja samo eno?

    Ne. V poročilu o vplivu PO mora ocenjevalec vrednosti ugotoviti skupni vpliv vseh posebnih okoliščin, ki v času ugotavljanja obstoja PO obstajajo na nepremičnini. Ocenjevalec vrednosti mora upoštevati tudi morebitne »stare« PO, ki so že vpisane v evidenco vrednotenja. 

    Ocenjevalec vrednosti mora pri ugotavljanju skupnega vpliva upoštevati tako PO, ki znižajo posplošeno vrednost in tudi PO, ki zvišajo posplošeno vrednost. 

  • V kolikšnem času po vložitvi predloga lahko lastnik pričakuje odločitev o obstoju PO?

    Predvidoma v roku dveh mesecev, če bo vloga popolna in bodo na predlogu navedeni in podpisani vsi lastniki nepremičnine. V nasprotnem primeru se lahko postopek zavleče.

  • Za katero obdobje bo PO veljala?

    PO bo, če bo o njej pozitivno odločeno, veljala od dne vložitve predloga naprej, najdlje do zadnjega dne veljave aktualnih modelov vrednotenja. Ker se po 10. členu ZMVN-1 modeli vrednotenja preverjajo na 2 leti, to pomeni, da bo najdaljša veljavnost PO približno tri leta, lahko pa je tudi precej krajša, odvisno v katerem obdobju veljavnosti modelov je bil vložen predlog za ugotavljanje PO. 

    Ne glede na to se veljavna PO predčasno prekine, če:

    • preneha njen obstoj – v tem primeru mora to lastnik to dejstvo v obliki predloga sporočiti Geodetski upravi RS najpozneje v tridesetih dneh, ali
    • če se podatki o enoti vrednotenja spremenijo tako, da se za vrednotenje uporabi drug model vrednotenja – vpliv preneha samodejno.
  • Ali se lahko vnaprej ve, do kdaj bo veljala PO?

    Ne. Konec veljavnosti je vezan na veljavnost obstoječih modelov vrednotenja. Modeli vrednotenja se preverijo na vsaki dve leti in glede na dogajanje na trgu nepremičnin praviloma tudi spreminjajo. 

    V praksi to pomeni, da bo veljavnost PO od nekaj dni do približno treh let, odvisno od tega v katerem obdobju med sprejetjem veljavnih in novih modelov je bil predlog vložen.

  • Kaj če PO v času veljavnosti preneha obstajati?

    Če razlogi za vpliv PO prenehajo obstajati pred koncem veljavnosti PO, mora lastnik nepremičnine to sporočiti Geodetski upravi RS na način vložitve predloga, najpozneje v 30 dneh po prenehanju obstajanja.

  • Je možno, da bi PO veljala le 10 dni?

    Da. To bi se zgodilo v primerih:

    • če bi po 10-ih dneh od vložitve predloga začeli veljati novi modeli vrednotenja,
    • če bi po 10-ih dneh prenehal obstoj PO in bi lastnik o tem obvestil Geodetsko upravo RS, ali
    • če bi se po 10-ih dneh podatki o enoti vrednotenja spremenili tako, da bi se za vrednotenje uporabil drug model vrednotenja. 
  • Ali popolna vloga jamči priznanje PO?

    Ne. Popolna vloga omogoča ugotavljanje obstoja PO, to je ugotavljanje izpolnjevanja vseh zahtev, ki jih določa ZMVN-1. Če se v postopku ugotovi, da pogoji za priznanje PO niso izpolnjeni, se predlog z odločbo zavrne.

  • V kakšnem primeru se predlog zavrne?

    Razlogov za možno zavrnitev predloga je več. Na primer, če za PO ni mogoče predvideti, da bo trajala vsaj eno leto, ali če se ugotovi, da je vpliv na posplošeno vrednost manjši od 20%, ali če se v postopku ugotovi, da poročilo o vplivu PO ni izdelano v skladu z Mednarodnimi standardi ocenjevanja vrednosti, ali če se ugotovi neskladnost dejanskega stanja ocenjevane nepremičnine in podatkov iz uradnih evidenc, itd. 

  • Kje lahko pridobim še več informacij?

    Za vsebinsko pomoč in vprašanja lahko kontaktirate klicni center na 080 10 66.

    Svetovalci na klicnem centru so vam na voljo od ponedeljka do četrtka med 8.00 in 15.00 uro ter v petek med 8.00 in 13.00 uro.

    Vprašanja ali zahteve za pojasnila posredujte na elektronski naslov klicnicenter.gurs@gov.si.

    Poštni naslov za pošiljanje pošte: Geodetska uprava RS, Zemljemerska ulica 12, 1000 Ljubljana

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava

Hvala za vaš odziv

Zahvaljujemo se vam, da nam s svojim odzivom pomagate izboljšati vsebine portala Prostor.

Pomagajte nam izboljšati spletišče
Ste našli informacije, ki ste jih iskali?
DA NE